Kauczuk izobutenowo-izopropenowy (IIR)
Kuaczuk butylowy jest kopolimerem izobutylenu oraz izopropenu. Charakteryzuje się bardzo niską przepuszczalnością gazów i wilgoci. Dobra odporność zmęczeniowa oraz tłumienie drgań, niski współczynnik odkształcenia po ściskaniu i uniwersalność podczas procesu wulkanizacji daje szeroką gamę zastosowań tego kauczuku. Nadaje się do zastosowań takich jak: wewnętrzne warstwy opon, urządzenia sportowe, jako dodatek do klejów, elementy antywibracyjne w motoryzacji, oraz odzież ochronna. Butyl jest dostępny w różnych lepkościach oraz o różnych zawartościach izopropenu.
Chlorobutyl (CIIR) jest kopolimerem chlorowanego izobutylenu oraz izopropenu. W porównaniu do butylu charakteryzuje się lepszą odpornością na działanie ciepła oraz odpornością zmęczeniową. CIIR posiada dobrą adhezję do innych kauczuków oraz metalu. Dzięki dobremu odprowadzaniu ciepła materiał idealnie nadaje się do zastosowań w klockach hamulcowych w przemyśle motoryzacyjnym. CIIR jest dostępny w lepkości 38 Mooneya z zawartością chloru 1,26%.
Do rodziny butylu należy również bromobutyl, który jest bromowanym kopolimerem izobutylenu oraz izopropenu. Jest on materiałem bardziej stabilnym w procesie wulkanizacji niż CIIR. Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa pozwala w zastosowaniu tego materiału np. w taśmach transportowych.